Derfor kan bærekraftsrapportering være et nyttig verktøy for endring
Ny lovgivning og nye rapporteringskrav fra myndighetene er ofte de direkte utløsende faktorene når det gjelder igangsetting av prosjekter knyttet til alt fra personvern og universell utforming til informasjonssikkerhet og bærekraftsrapportering. Det er ikke spesielt overraskende når det gjelder relativt nye fokusområder, samtidig kan for eksempel bærekraftsrapportering raskt bli til noe som faktisk skaper endring i organisasjonen.
EU-direktivet om bærekraftsrapportering som gjelder for norske organisasjoner
For mange norske virksomheter vil såkalt CSRD-rapportering være det første møtet med myndighetskrav til rapportering av faktorer knyttet til bærekraft. CSRD står for Corporate Sustainability Reporting Directive, og det handler altså om et EU-direktiv som beskriver hvordan virksomheter skal rapportere bærekraftarbeidet sitt på en standardisert måte.
Dette regelverket bygger videre på det såkalte NFRD-direktivet, men det vil omfatte vesentlig flere virksomheter. Selv om CSRD implementeres over tid for ulike virksomheter, vil samtidig krav til riktig rapportering raskt spre seg gjennom ulike leverandørkjeder. Større organisasjoner vil være nødt til å stille krav til sine underleverandører, selv om de i utgangspunktet kanskje ikke er omfattet av regelverket ennå.
Systematisk arbeid med bærekraft kan gi betydelige konkurransefortrinn
Det er viktig å være klar over at hovedpoenget med CSRD åpenbart ikke er å lage flere administrative og byråkratiske oppgaver for store og små virksomheter. Rapporterte størrelser vil per definisjon reflektere det som skjer i virksomheten, og formålet er å legge til rette for endring over tid. Det er ikke mulig å jobbe med bærekraft hvis man ikke vet hvordan terrenget ser ut i dag, eller hvilke tiltak som faktisk gir effekt.
Med CSRD-rapportering på plass får man et mer stabilt beslutningsgrunnlag. Samtidig blir det også enklere å vise frem bærekraftarbeidet til både kunder, leverandører og andre interessenter i samfunnet. Det kan på både kort og lang sikt gi betydelige konkurransefortrinn. I takt med at flere forbrukere legger mer vekt ved ansvarlig forretningsdrift og bærekraft, vil systematisk bærekraftarbeid bli en nødvendighet.